I løpet av de siste årene har jeg fulgt opp et 20-talls familier over hele landet som har hatt en ting til felles, de har hatt barn som har vært utsatt for mobbing i skolen. De sakene jeg har vært involvert i har som regel løst seg gjennom dialog med partene, men en sak var spesielt stygg og opprørende.
Det som var spesielt hjerteskjærende i denne saken var skolens avvisning av denne eleven og hennes foreldre. Foreldrene måtte til slutt ta ansvar og flytte jenta si til en annen skole, selv om de sto midt i en klagesak overfor den respektive skolen og til tross for at de hadde ført saken helt fram til Fylkesmannen, som i dag er klageinstans i slike saker. Den unge jenta klarte til slutt ikke mer og nektet å gå på skolen.
Denne saken har mange sider ved seg, men synliggjør en viktig årsak til at mobbesaker ikke finner sin løsning, nemlig benektelsesproblemet. Vi kjenner igjen problematikken fra forskningen om mobbing og via en rekke mediesaker; rektorer som bruker sin makt til å definere hva mobbing er eller ikke. Denne jenta ble gående alene, avvist og usynliggjort. Selv om ekspertene definerer dette som mobbing, gjorde ikke denne skolen det.
Det er som regel flere årsaker til at skoler benekter at mobbing foregår. Det kan være at de ansvarlige nærer frykt for at en eventuell innrømmelse vil skape et negativt bilde av skolen, at man ikke har kontroll og ikke behersker det ansvar man er satt til fra samfunnets side. Det er skoleeier, skoleleder og kontaktlærer som står juridisk ansvarlige for å forebygge og håndtere mobbesaker med hensyn til elevens helse, miljø og sikkerhet. Det er altså vi som er utøvere av faget som skal være elevens fremste forsvarere.
I denne saken sviktet alle disse overordnede tankene vi har om at skolen skal være beskyttende, inkluderende og nestekjærlig. Det mest skammelige ved saken er likevel at skolen forklarte jentas problemer med at det var ”noe” ved henne og familien. Det ble blant annet påstått at hun ikke hadde nådd samme modningsnivå som de andre jentene, ikke var opptatt av ”gutter og sånt” og at hun var sær og kommuniserte dårlig med de andre elevene, noe som sto i sterk kontrast av mine egne observasjoner av jenta. Da jeg møtte henne så jeg riktignok ei beskjeden, men smilende, livlig og ressurssterk jente.
Etter noen møter med skolen og flere samtaler med familien ble den dype urettferdigheten i saken mer og mer tydelig for meg. Det viste seg også at klassekameratenes foreldre hadde en finger med i spillet, de anerkjente heller ikke saken som mobbesak. Mor til jenta viste meg notater, kommunikasjon via sms-er og e-post med foreldre og lærere som med all tydelighet viste at de snudde ryggen til denne familien. Rektor ved denne privatskolen innrømmet i et møte at hun fryktet foreldrenes reaksjoner om skolen vedkjente seg at de hadde en mobbesak. Hun var redd for å miste elever, noe hun benektet å ha sagt overfor mor til jenta i et senere møte.
I enkeltvedtak nevner heller ikke rektor saken som en mobbesak jf. Kap. 9A i opplæringslova. Paradoksalt nok skriver rektor et vedtak, men ikke i henhold til sakens faktum, at jenta ble utsatt for usynliggjøring og utfrysning. Dette viser noe av kjernen i problematikken når rektorer har sine private teorier om hva mobbing er, på tvers av det forsknings- og fagmiljøene definerer som mobbing. Kan våre utdanningsmyndigheter godta slik ”privatpraksis” innunder privatskoleloven, opplæringsloven og forvaltningsloven? Tydeligvis, fordi foreldreparet bare har fått delvis medhold i sin klagesak hos Fylkesmannen.
Denne saken viser med all tydelighet at vi trenger mer kompetanse inn i skolen om hva mobbing er, hvordan det skal forebygges og hvordan skolen skal håndtere slike saker. Statistisk sett skulle Fylkesmannen hatt flere tusen klagesaker, men får bare et par hundre. Dette ekteparet hadde nok gitt opp sin klagesak, som så mange andre, om de ikke hadde fått støtte og hjelp fra mennesker med kunnskap om mobbing og hvordan man skal gå fram i slike klagesaker.
Vi trenger en nasjonal og uavhengig ordning med et ombud som kan være til hjelp og støtte for barn og foreldre gjennom hele løpet fra barnehage til videregående skole, som har mandat og myndighet til å intervenere i slike saker, samt veilede partene slik at mobbesaker blir korrekt behandlet. Inntil videre er barn og foreldre avhengige av privatpraktiserende ”mobbeombud”. Vi har et sterkt ønske om å støtte barn og foreldre, men vi har ikke kapasitet til å hjelpe alle.
Kort kommentar til teksten
Jeg har publisert denne teksten tidligere som en kommentar til Djupedalsutvalgets arbeid med NOU 2015:2 – Å høre til og Barneombudets innspill i media i tiden før stortingsmeldingen ble lagt fram.
I teksten som følger har jeg lagt til noen funn fra ny forskning om mobbing, lærermobbing og økt risiko for utvikling av psykiske vansker som følge av mobbingen. Jeg må bare tilføye at den jenta det her er snakk om ikke er diagnostisert med psykiske lidelser eller PTSD, men historien tjener som et godt eksempel på hvordan forløpet til utvikling av slike lidelser kan skje.
Når skolen ikke beskytter barnet
For denne jenta ”løste” saken seg ved at foreldrene hennes flyttet henne til en annen skole, og hun har det heldigvis bra nå. Men hva sier forskningen om barn og unge som går i miljøer der de blir utsatt for mobbing, usynliggjøring og utstøting og der de voksne ikke tar dette alvorlig? Vi skal ta en liten gjennomgang av noen publikasjoner fra forskningsfeltet om nettopp dette.
Som vi ser gjennom innlegget er det her snakk om en skole der leder og ansatte bærer mange av de samme holdningene som elevene overfor denne jenta, og de voksne forklarer mobbingen med egenskaper ved henne. Generelt sett er dette katastrofalt for barn og unge som utsettes for slik atferd fra medelever og ansvarlige voksne, men det er også et interessant fenomen med hensyn til mobbeproblematikk.
Vi kan på mange måter si at i denne saken kanaliseres mobbingen gjennom de ansatte. De opprettholder status ved at de ikke jobber aktivt nok mot mobbing, og de arbeider svært uhensiktsmessig med tanke på inkludering og ansvarliggjøring av de som står i spissen for mobbingen. Rektor signaliserte i denne saken at hun var redd for å miste elever om hun gikk for hardt ut mot elever og foreldre. Noe hun gikk tilbake på i senere samtaler.
Vi husker mobberingen? Professor og psykolog Dan Olweus forklarer funn i sin forskning gjennom denne enkle modellen hvordan man kan lese bildet i en gruppe med elever. Det som er spesielt i den omtalte saken er at de voksne også blir en del av mobberingen, og bidrar ikke til at saken finner noen god løsning.
Mobbing i barnehage, skole og på arbeidsplassen er en betydelig stressfaktor. For at man skal kunne kalle det mobbing må det være minst to faktorer på plass. Krenkelsene og aggresjonen mot vedkommende foregår over et lengre tidsrom og det er vanskelig for ham eller henne å forsvare seg selv. Man befinner seg i en situasjon der man er sårbar for ulike typer aggresjon. Med aggresjon menes her psykologiske mekanismer i en gruppe der hensikten er å isolere et menneske sosialt enten ved direkte eller indirekte fremgangsmåter og metoder.
Mobbing er et antisosialt og mellommenneskelig fenomen med mange fasetter og som uttrykkes på mange forskjellige måter. Ondsinnet erting , sosial ekskludering og utfrysning, fysiske angrep og direkte mobbing, seksuell mobbing og digital mobbing, latterliggjøring og diskriminering er alle begreper som kan knyttes til hovedbegrepet mobbing. I en del tilfeller kan man også knytte rasistiske uttrykk til mobbebegrepet.
Mobbing er ikke bare synlig og observerbar mellommenneskelig atferd; negativt ladede ord og handlinger fra en enkeltperson eller en gruppe overfor en annen. Det handler vel så ofte om mer usynlige former for krenkelser som kan ta form av skjult eller indirekte mobbing, utestengelse og avvisning, forbigåelse og baksnakking, ryktespredning og marginalisering. Marginalisering betyr negative psykososiale prosesser som stenger enkelte barn og unge ute fra fellesskapet og gir den enkelte en følelse av ensomhet og at man ikke passer inn.
Nyere forskning viser at den som står utsatt til for mobbing ikke bare løper økt risiko for psykiske vansker, men også somatiske helseplager og sykdom enn de som ikke blir utsatt for slike krenkelser. Den virkelig mørke baksiden av mobbeproblematikken er likevel selvskadings- og selvmordsproblematikk, som i sin ytterste konsekvens forringer unge menneskers livskvalitet på en alvorlig måte og tar liv.
I en studie fra 2012 fant forskerne at 33 % av de unge som rapporterte om at hadde blitt utsatt for mobbing hadde høy forekomst på PTSD-symptomer, altså tegn på posttraumatiske stresslidelser. PTSD kan beskrives som mentale og kroppslige reaksjoner der man i situasjoner som likner på traumet gjenopplever hendelsen. Dette kan også skje i situasjoner som ikke likner på selve erfaringen, men som trigger minner og assosiasjoner til den traumatiske hendelsen.
- I den siste versjonen av DSM (den amerikanske diagnosemanualen) har posttraumatisk stressforstyrrelse fått flere undertyper, særlig relevant her er kompleks PTSD og dissosiativ PTSD.
- Særlig kompleks type gir kriterier som medfører at mobbing og trakassering er inngangsvilkår for diagnosen.
(Psykolog Svein Øverland, i e-post 10.05.14)
PTSD kan vise seg som for eksempel konsentrasjonsvansker, vansker med å fungere i hverdagen, unngåelsesatferd og skolevegring. PTSD kan også føre til vansker med å sove fordi minner om traumatiske hendelser repeteres mens man sover. Mange sammenlikner PTSD med krigstraumer, traumer som man ser hos personer som har vært utsatt for krigshandlinger og andre alvorlige hendelser der man har følt at liv og helse har vært truet.
Dansk og amerikansk abeidslivsforskning har avdekket at mobbing også får store konsekvenser for den fysiske helsen. Mobbing og sosial isolasjon gjør at den som blir utsatt for slike krenkelser blir gående i langvarige stresstilstander, som igjen hemmer kroppens evne til å produsere stresshormonet kortisol. Dette kan føre til at vedkommende ikke får dekket sitt ernæringsbehov fordi man trenger kortisol for å omsette fett og glukose fra energilagrene i kroppen.
Den samme forskningen har vist sammenhenger mellom mobbing i barndommen og økt risiko for utvikling av somatisk sykdom sammenlignet med resten av befolkningen. Her kan det være snakk om forhøyet risiko for utvikling av for eksempel allergier, astma, diabetes, hjerte- og karlidelser og ulike typer kreft.
I England rapporterer ca. 25 % av alle elever at de har vært utsatt for mobbing og liknende krenkelser i løpet av skolen. En undersøkelse blant engelske 12-åringer viste at 2,9 % av elevene skadet seg selv, altså det vi kaller selvskading. 56 % av disse elevene rapporterte om at de hadde blitt utsatt for mobbing. Til sammenligning rapporterte 2 % av de som ikke ble mobbet om at de utsatte seg selv for selvskading.
Vi ser av mange internasjonale mediesaker at unge mennesker også begår selvmord på grunn av vedvarende mobbing. Men vi har også vært vitne til at norske barn og ungdommer står sårbart til. Saken om Odin viser hvor alvorlig mobbeproblematikken kan bli for enkelte barn. Odin Olsen Andersgård tok sitt eget liv 19. mars i 2014 – 13 år gammel.
Litteratur
- NOU 2015:2 – Å høre til – Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø, Kunnskapsdepartementet, 2015
- Morten Birkeland Nielsen m. fl., Post-traumatic stress disorder as a consequence of bullying at work and at school. A literature review and meta-analysis, Aggression and Violent Behavior, 2015
- Torild Monsvold m. fl., Exposure to teacher bullying in schools:
A study of patients with personality disorders, Nord J Psychiatry, 2011 - Idsøe m.fl.: Bullying and PTSD symptoms, Journal of Abnormal Child Psychology, 2012
- Ann Kristin Knudsen m. fl., Hvem får psykiske lidelser, og kan de forebygges? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 2010
- Gro Lien Garbo, – Gir psykiske senskader, intervju med Gunilla Klensmeden Fosse, psykiskhelse.no, 24.02.2007
- Gunilla Klensmeden Fosse, Mental health of psychiatric outpatients bullied in childhood, Norwegian University of Science and Technology, 2006
- Strøm m.fl.: Violence, bullying and academic achievement: A study of 15-year-old adolescents and their school environment, Child Abuse & Neglect, 2013
- Dan Olweus, Mobberingen, Uni Research Helse