Mobbing i barnehagen har kommet opp som et forholdsvis nytt tema innenfor forskningen og det juridiske og politiske saksfeltet som gjelder barn under skolepliktig alder.
Det foregår fortsatt en faglig debatt om vi kan definere utestengelse fra lek og usynliggjøring av barn i denne aldersgruppen for mobbing, men om vi kikker nærmere etter på ulike definisjoner av mobbing, så er det klart at vi har god dekning for å si at mobbing eksisterer, også i barnehagen.
Det er et par ting som bør nevnes innledningsvis:
- barnehagebarns manglende rettssikkerhet iht. Barnekonvensjonen
- barns manglende muligheter for utvikling via gode relasjoner, vennskap og opplevelse av tilhørighet i ei gruppe
Barn i barnehagen mangler foreløpig den rettssikkerheten som barn og unge i skolen har gjennom Kap. 9a i opplæringslova. Dette er et alvorlig problem som bør løses når den nye Rammeplanen for barnehagen kommer. Dagens rammeplan og barnehageloven nevner forebygging av mobbing som viktig, men gir ikke barnet noen reell beskyttelse i mobbesaker.
En annen ting som bør oppfattes som svært alvorlig er at barn som opplever utestengelse og usynliggjøring i barnehagen ikke får nok trening i å inngå i gode sosiale relasjoner med andre barn og de ansatte. En viss andel av disse ungene, spesielt de stille og sosialt tilbaketrukne barna står i fare for understimulering, med alle de konsekvenser dette medfører for utvikling og vekst.
Som sagt, så er forskningsfeltet om mobbing i barnehagen ganske nytt, og det kommer stadig nye forskningsfunn som blir interessante og viktige for det forebyggende arbeidet i framtiden. Her presenteres noe av den siste tids forskning.
Verktøy for samtaler, observasjon og kartlegging
Litteratur
Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen
NOU 2015 : 2. Å høre til – Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø. Kunnskapdepartementet, 18.03.15
Folkehelseinstituttet (2015). Psykisk helse hos barn og unge – tilrettelegging i kommunen
Utdanningsdirektoratet (2016). Hva vet vi om mobbing i barnehagen?
Utdanningsdirektoratet (2016). Barns trivsel – voksnes ansvar.
Statistisk Sentralbyrå (2016). Barnehager, 2015, endelige tall.
Oslo kommune (2016). Barnehagestastikk 2015.
Sommersel m. fl. Kvalitet i barnehager i skandinavisk forskning 2006-2011. En systematisk forskningskartlegging. Institut for Uddannelse og Pædagogik Aarhus Universitet
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Lars Gulbrandsen og Erik Eliassen. Kvalitet i barnehager. Rapport fra en undersøkelse av strukturell kvalitet høsten 2012. Rapport nr. 11/13. NOVA – Norsk Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring
Bratterud, Sandseter og Seland (2015). Barns trivsel i Oslobarnehagen. Dronning Mauds Minne og Oslo kommune
Bratterud, Sandseter og Seland (2012). Barns trivsel og medvirkning i barnehagen. Dronning Mauds Minne og Samfunnsforskning AS
Mathea Fladset-Skrove (2014). Mobbing i barnehagen: forekomst, korrelater og øynene som ser (hovedoppgave). Psykologisk Institutt, NTNU
Ingrid Lund (red.) (2015). Hele barnet, hele løpet; Mobbing i barnehagen. Foreldreutvalgene for barnehager (FUB) og Universitetet i Agder og Kristiansand kommune
NOU 2015 : 2. Å høre til – Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø. Kunnskapdepartementet, 18.03.15
Læringsmiljø og mobbing. Alle elever har rett til et godt og inkluderende læringsmiljø. Regjeringen, 28.04.16
Ingrid S. Torp. Boys more exposed to relational bullying. Kilden.no, 27.09.16
Frank Ertesvåg. Rektor kjent skyldig for ikke å ha grepet inn mot mobbingen av Stian. VG Nyheter, 08.06.15
Hilmar Nordvik. Personlighetstrekk: deres art og antall. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 2005
Morten Birkeland Nielsen. Betydningen av personlighetstrekk for mobbing i arbeidslivet. Stami.no, 2016
Alexandra Halsan. Mobbing gir traumesymptomer. Forskning.no, 03.11.12
Sigrun Dancke Skaare. Barn lærer mobbeatferd av foreldrene. Forskning.no, 30.12.12