Det å bli utsatt for mobbing er generelt en alvorlig situasjon for et barn, men lærermobbing, altså at lærere mobber barn i barnehagen eller i skolen, da snakker vi om atferd som kan få svært alvorlige konsekvenser for barn. Hvis ikke barn kan stole på de voksne i barnehagen eller i skolen vil det føle seg utrygg i nesten alle sammenhenger og det vil ta lang tid før tilliten til de voksne kan gjenopprettes.
Adresseavisen har satt fokus på lærermobbing etter at Trondheim kommune har latt vær å ta tak i varsler fra foreldre om dette i en årrekke. Trondheim kommune har beklaget det som har skjedd i saken, men det er fortsatt grunn til å stille spørsmål rundt temaene lærermobbing og favorisering av elever. Forskningen og media bør sette et sterkere fokus på nettopp dette problemområdet, slik at kommuner og ledere i barnehager og skoler gjør seg bedre i stand til å arbeide forebyggende.
Vi har lite forskning om lærermobbing, men det er grunn til å tro at læreres mobbing av barn i barnehage og skole vil oppleves som svært belastende for barnet. Vi har noen undersøkelser blant ungdom som har falt fra i videregående skole, 2 % av disse rapporterer om at lærermobbing var årsak til frafallet. Det er grunn til å tro at mørketallene er store.
Tall hentet fra NOU 2015 : 2 Å høre til
NRK Trøndelag intervjuet meg tidligere i dag om lærermobbing og hvorfor dette bør anses som alvorlig. Jeg intervjues her sammen med fornærmedes mor og en representant for Utdanningsforbundet i Trondheim. Jeg fremhever her at det er innenfor rektors styringsplikt og styringsrett å sørge for at man har kompetente ansatte, også med tanke på de psykososiale forholdene på skolen. Det vil i klartekst si at elever skal har trygge og gode voksne rundt seg, og rektor har en plikt til å sørge for dette.
https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-troendelag/DKTL02000817/11-01-2017#t=2h58s
https://www.nrk.no/trondelag/sivilarbeider_-_-sjokkert-over-hva-laereren-fikk-gjore-1.13316402