2 Comments

  1. Vidar Nøstvold

    Synes du har et gode poenger med at en får lettere øye på det en er trent til å se, at ledelse/tillitselever muligens ikke identifiserer seg med offer for mobbing og at skoleledere ofte er mer motivert for å presentere en fasade.

    Satte stor pris på teksten, bortsett fra siste avsnitt. Du undervurderer at den grelle sannheten nok er at dette handler mer om vilje enn evner. Representasjon er muligens vanskelig innen slike emner, men tenker uansett at en må lykkes med å få nøkkelelever involvert på en konstruktiv måte, ref Trine Eilertsen (BT) sin tekst «Lærer Bjørndals metode». Noe slikt.

    Tenker høyt.

    • Hei Vidar, og takk for både ros og ris! Det setter jeg stor pris på.

      Saksfeltet er som du sikkert har observert svært komplekst. Har stor sans for lærer Bjørndals metode, men den har også sine begrensninger. Jeg tror den blir litt for enkel.

      Jeg tror vi må få til en større grad av forpliktelse inn mot det forebyggende arbeidet. Det betyr at alle må med! Ledere, lærere, elever, foreldre og sist men ikke minst elevråd. Jeg tenker at elevråd kan og FAU kan spille en vesentlig rolle i det forebyggende arbeidet, men de må forpliktes og involveres.

      Dette er tiltak som vil kreve en del. Hører mange politikere si at arbeidet mot mobbing ikke trenger å koste all verden, men jeg hevder det motsatte: Skal vi lykkes i arbeidet mot mobbing, trakassering og overgrep elevene i mellom så vil det kreve en god del ressurser både i form av midler og kompetanse.

      Takk igjen,
      Frode

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.