Verdens helseorganisasjon har for lengst definert vold og overgrep mot barn og unge som et folkehelseproblem. Vold og overgrep medfører en grunnleggende redsel for at overgrepene skal fortsette, altså et sterkt innslag av usikkerhet, utrygghet og tillitsbrudd overfor de nærmeste i hverdagen etter som det stort sett er mennesker i den nære familie og omgangskrets som er overgripere.
Barn og unge har en grunnleggende og demokratisk rett til en barndom uten vold og overgrep i følge Barnkonvensjonen og norsk lov. Derfor er det av avgjørende betydning at ansatte på helsestasjonene, i barnehagene og i skolen; de som møter barn fra de blir født til langt opp i tenaårene er sitt ansvar bevisst. Det er et lederansvar å sørge for at de ansatte har den kunnskapen som er nødvendig med hensyn til å oppdage, avdekke og følge opp saker der man har mistanke om eller er bekymret for at et barn er utsatt for helseskadelige og kriminelle forhold.
PowerPoint-presentasjonen under er en gjennomgang av noe forskning, lovverk og anbefalinger om hvordan man kan jobbe systematisk med temaer som vold, overgrep og beslektede temaer i barnehagen. I tillegg har jeg lagt til en del andre ressurser under presentasjonen som kan være nyttige i dette arbeidet.
Litteratur
Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen
NOU 2015 : 2. Å høre til – Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø. Kunnskapdepartementet, 18.03.15
Folkehelseinstituttet (2015). Psykisk helse hos barn og unge – tilrettelegging i kommunen
Utdanningsdirektoratet (2016). Barns trivsel – voksnes ansvar.
Sommersel m. fl. Kvalitet i barnehager i skandinavisk forskning 2006-2011. En systematisk forskningskartlegging. Institut for Uddannelse og Pædagogik Aarhus Universitet
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Lars Gulbrandsen og Erik Eliassen. Kvalitet i barnehager. Rapport fra en undersøkelse av strukturell kvalitet høsten 2012. Rapport nr. 11/13. NOVA – Norsk Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring
Bratterud, Sandseter og Seland (2015). Barns trivsel i Oslobarnehagen. Dronning Mauds Minne og Oslo kommune
Statistisk Sentralbyrå (2016). Barnehager, 2015, endelige tall.
Bratterud, Sandseter og Seland (2012). Barns trivsel og medvirkning i barnehagen. Dronning Mauds Minne og Samfunnsforskning AS
Steine m. fl. (2016). LANGVARIG TAUSHET OM SEKSUELLE OVERGREP. Prediktorer og korrelater hos voksne som opplevde seksuelle overgrep som barn. TIDSSKRIFT FOR NORSK PSYKOLOGFORENING
Thoresen og Hjemdal (2014). Vold og voldtekt i Norge. En nasjonal forekomststudie av vold i et livsløpsperspektiv. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress
Pia Myhre (2010). Fysiske overgrep mot barn – Kunnskapssatus, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress
Frode Fredriksen, Ressurshefte – Arbeid mot krenkende atferd og seksuell trakassering i videregående opplæring i Sør-Trøndelag – Forebyggende arbeid i et helsefremmende miljø, STFK, 2015