Har du noen ganger tenkt at du har behov for å skrive et brev til ditt 13-årige selv? Hva ville du i så fall ha skrevet til deg selv i et slikt brev? Hvorfor kan disse spørsmålene være relevant for dagens tenåringer? Dette er et tema og spørsmål som jeg ønsker å se litt nærmere på i denne teksten.
Bilde: 13-åring krysser fingrene for framtiden – Shutterstock
Artisten Laufey, har skrevet en slik tekst i Letter To My 13 Year Old Self. Når man leser om Laufeys bakgrunn, av halvt islandsk og halvt kinesisk opprinnelse, så kan man kanskje forstå teksten på et litt dypere plan. Hennes fulle navn er Laufey Lín Bing Jónsdóttir.
Video: Barbra Streisand og Laufey forteller om samarbeidet på Youtube.
Barbra Streisand har invitert Laufey inn i studio for å spille inn sangen som en duett. Streisand har tidligere i sin karriere fortalt om sin barndoms- og ungdomstid der hun følte at hun ble utsatt for usynliggjøring og utenforskap. Hun er kjent for sin kamp for å nå gjennom som sanger, skuespiller og filmskaper i en verden dominert av skjønnhetsidealer som hun ikke alltid følte at hun passet inn i.
Video: Youtube – Laufey og Barbra Streisand
Musikkfaglig kan sangteknikken som Streisand og Laufey bruker her beskrives som en kombinasjon av «vocal blending» og «close harmony», hvor de tilpasser stemmene i en nedtonet, myk dynamikk; piano eller pianissimo. Fraseringen er legato; jevn og sammenhengende, og stemmene smyger seg om hverandre slik at det tidvis er vanskelig å skille dem – selv om dette er to svært forskjellige stemmer. Dette skaper en sømløs og intim lydtekstur, hvor fokuset er rettet inn mot samspill og harmoni fremfor de individuelle stemmene. Denne intimiteten stemmene imellom, gir teksten flere lag og dybde etter som vi her hører to av musikkbransjens mest distinkte sangstemmer nærmest hvisker hver strofe til hver sitt 13-årige selv.
Letter To My 13 Year Old Self
Don’t you worry ‘bout your curly hair
Clothes that don’t quite fit you anywhere
Voices echo in the gym, another girls had her first kiss
Please don’t make too much of this, darling
I’m so sorry that they pick you last
Try to say your foreign name and laugh
I know that you feel loud, so different from the crowd
Of big blue eyes and long blond hair and boys that stare
But baby know that
You’ll grow up and
Grow so tough and
Charm them
Write your story
Fall in love a little too
The things you thought you’d never do
I wish I could go back and give her a squeeze
Myself at thirteen
And just let her know
Know that she’s beautiful
Keep on going with your silly dream
Life is prettier than it may seem
One day you’ll be up on stage, little girls will scream your name
The days of tears and failure fears and no one cares
Will all make sense cuz
You’ll grow up and
Grow so confident and
Write your story
Fall in love a little too
The things you thought you’d never do
I wish I could go back and give her a squeeze
Myself at thirteen
And just let her know
Know that she’s beautiful
Tekst og melodi: Laufey
Utviklingspsykologisk perspektiv
Teksten er en rørende og personlig hilsen fra et voksent jeg til sitt yngre, usikre selv. Gjennom hele sangen møter vi en 13-åring som kjenner på utenforskap, usikkerhet og lav selvfølelse – temaer som er svært sentrale i ungdomsårene, ifølge utviklingspsykologisk teori.
Identitet og selvfølelse
Erik H. Eriksons teori om psykososial utvikling peker på ungdomstiden som en kritisk fase med hensyn til identitetsdannelse. Teksten speiler dette tydelig: Den unge Laufey som føler seg annerledes på grunn av utseende, navn og bakgrunn. Hun opplever å bli valgt sist, og at navnet hennes blir gjort narr av. Dette illustrerer hvordan ungdom ofte strever med å finne sin plass i fellesskapet, og hvordan annerledeshet kan oppleves som en byrde.
Sosial sammenligning
Sosial sammenligning er et annet utviklingspsykologisk fenomen som er tydelig i teksten. Den unge jenta sammenligner seg med andre jenter – «big blue eyes and long blond hair and boys that stare». Hun føler seg usynliggjort og utenfor, og dette gir grobunn for usikkerhet. Slike sammenligninger er typiske i puberteten, hvor identitet og selvbilde formes i møte med andres blikk.
Fremtidshåp og mestring
Samtidig er teksten full av håp og trøst. Det voksne jeg-et forsikrer sitt yngre selv om at ting vil bli bedre: «You’ll grow up and grow so tough and charm them, write your story, fall in love». Dette reflekterer utviklingspsykologiens vekt på resiliens – evnen til å komme styrket ut av motgang. Det at den voksne stemmen kan se tilbake og gi trøst, viser at vanskelige perioder kan føre til vekst og styrke.
Resiliens
Resiliens er et psykologisk begrep som beskriver evnen til å håndtere stress og påkjenninger, og omtales ofte som psykologisk motstandsdyktighet eller motstandskraft. Resiliens-temaet i teksten, «Life is prettier than it may seem», kan i tillegg leses gjennom filosofiske briller, som for eksempel stoisismens fokus på å akseptere livets utfordringer som materiale for vekst.
Marcus Aurelius’ metafor om ild som omdanner alt til drivkraft kan være relevant i denne sammenhengen. Det voksne jeg-ets rolige trøst til det unge selvet minner om stoisk apatheia – en ro i møte med kaos, en tilstand der man ikke lengre er styrt av følelser som sinne, sjalusi, frykt eller andre følelser som skaper ubehag.
Den unge Laufey og den eldre Barbra Streisand
I duetten mellom Laufey (26) og Barbra Streisand (83) får sangen et ekstra lag. Laufey representerer den unge stemmen, nært knyttet til egne erfaringer, mens Streisand – en legende med lang livserfaring – tilfører tyngde, varme og visdom. Streisands tolkning gir teksten et universelt preg: Alle har vært unge og usikre, og alle kan trenge å høre at det blir bedre.
Sammen skaper de to artistene en dialog mellom generasjoner, der Streisands modne stemme forsterker budskapet om at sårbarhet og usikkerhet er en naturlig del av det å vokse opp – men at det finnes håp, styrke og skjønnhet i å stå i det.
Tema, tekst og læreplan
«Letter to my 13 year old self» er en påminnelse om at de vanskelige følelsene i ungdomsårene er midlertidige, og at de kan bli kilder til styrke og selvinnsikt senere i livet. Teksten og duetten minner oss om betydningen av å møte oss selv – og andre – med varme, forståelse og tålmodighet.
«Letter to my 13 year old self» av Laufey, og i duett med Barbra Streisand, er en tekst som egner seg svært godt som utgangspunkt for undervisning i skolen, særlig med tanke på tverrfaglige temaer som folkehelse og livsmestring, og med gode muligheter for integrasjon i både engelsk og musikk.
Hva sier læreplanen?
Folkehelse og livsmestring
Teksten berører sentrale temaer i det tverrfaglige området folkehelse og livsmestring i LK20. Her skal elevene utvikle kompetanse som fremmer psykisk helse, positivt selvbilde og trygg identitet, og lære å håndtere medgang og motgang i livet. Teksten gir et nært og gjenkjennelig bilde av ungdomstidens utfordringer, som utenforskap, lav selvfølelse og håp for fremtiden. Å jobbe med slike tekster i klasserommet kan bidra til å normalisere følelser, styrke elevenes refleksjon rundt egen identitet og gi verktøy for å håndtere tanker og følelser.
Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
Kompetansemål i engelsk
Teksten kan brukes for å:
- utforske og presentere innhold, form og formål i tekst (og musikk)
- reflektere over hvordan synsvinkel og avsender påvirker et budskap
- skape muntlige og skriftlige tekster om selvvalgte emner, og presentere disse gjennom ulike medier
- utvikle ordforråd og styrke lytte- og uttaleferdigheter gjennom sang
Kompetansemål i musikk
I musikkfaget kan elevene:
- øve inn, framføre og formidle musikk
- utforske musikalske uttrykk og virkemidler i interpretasjon
- samarbeide i ensembler og reflektere over egne musikalske valg
- bruke digitale ressurser i arbeid med innstudering og formidling
Konkrete undervisningsopplegg
- Tekstanalyse og refleksjon: La elevene analysere teksten og knytte den til egne erfaringer med identitet, selvfølelse og drømmer. Diskuter hvordan tekstens budskap kan overføres til deres egen hverdag.
- Skriveoppgave: Elevene skriver et brev til sitt eget 13-årige selv, inspirert av sangen. Dette fremmer refleksjon og bearbeiding av egne opplevelser, og kan kobles til både norsk og engelsk.
- Musikalsk fremføring: Lær og fremfør sangen i klassen, enten på engelsk eller oversatt til norsk. Diskuter hvordan musikk og tekst sammen forsterker budskapet.
- Tverrfaglig prosjekt: Kombiner tekst, musikk og visuelle uttrykk (f.eks. lage en digital presentasjon eller musikkvideo) for å utforske temaet identitet og livsmestring fra flere faglige vinkler.
Oppsummering
Å bruke «Letter to my 13 year old self» i undervisningen gir mulighet for å arbeide med sentrale tverrfaglige temaer, styrke elevenes psykiske helse og identitetsutvikling, og samtidig trene språk- og musikkferdigheter. Slik undervisning er godt forankret i læreplanens overordnede del og i kompetansemål for både engelsk og musikk.
Litteratur
American Songwriter. (2024). Behind the meaning of «Letter To My 13 Year Old Self» by Laufey. Hentet fra https://americansongwriter.com/behind-the-meaning-of-letter-to-my-13-year-old-self-by-laufey/
Hermstad, Bente. (2021). Lærerens modelltekst – Sosiale medier og psykisk helse. Hentet fra https://skrivesenteret.no/wp-content/uploads/2021/09/psykologi_eksamen_rein_tekst_psy.docx
Laufeypedia Wiki. (2023). Letter to My 13-Year-Old Self. Hentet fra https://laufeypedia.fandom.com/wiki/Letter_to_My_13-Year-Old_Self
Mathiesen, Arve. (2019, 13. april). Identitet – om å være seg selv sammen med alle andre. Hentet fra https://steinerbladet.no/article/identitet-om-aa-vaere-seg-selv-sammen-med-alle-andre/
The Philosophy of Everything. (2017, September 25). The philosophy of resilience. Hentet fra https://www.thephilosophyofeverything.com/blog/2017/9/25/the-philosophy-of-resilience
Utdanningsdirektoratet. (2017). Folkehelse og livsmestring – Tverrfaglig tema i LK20. Hentet fra https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/folkehelse-og-livsmestring/
Utdanningsdirektoratet. (2017). Kompetansemål etter 10. trinn – Læreplan i musikk (MUS01-02). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/mus01-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv196
Utdanningsdirektoratet. (2017). Tverrfaglige temaer i samfunnsfag (SAF01-04). Hentet fra https://www.udir.no/lk20/saf01-04/om-faget/tverrfaglige-temaer?lang=nob
Utforsk Sinnet. (2022, 27. desember). Hvordan former ungdommer sin identitet? Hentet fra https://utforsksinnet.no/hvordan-former-ungdommer-sin-identitet/